la darrera ciutat, la darrera nit, el darrer bar

Digues:

“oh mare crisàlide mística
en metamorfosi perpètua
que mai em coneixeràs”


uns coloms mengen brossa a la vorera
es mouen neguitosos

prenc el cafè al bar
d'una família de xinjiang
que hi ha a prop de casa meva

resto hores en silenci
contemplant  com voletegen
buscant alguna cosa

hauria de deixar aquesta ciutat
i tornar al poble
estic cansat d'aquesta violència
que et va enverinant a poc a poc

els conductors s’escridassen
s'insulten
es barallen

la gent t'exigeix que somriguis
al treball

aquest soroll constant
que se’m fica al cap
que em fa embogir

Digues:

“oh crisàlide
partícula de pols còsmica
cega sorda insensible mare”


aquí la gent
diu que els coloms
són rates amb ales

a la casa del poble
teníem un colomar

em passava hores mirant-lo

tan petit
tan fràgil era

al davant de la barra
una dona
amb texans amples
una jaqueta barata
i els cabells curts
despentinats
es pinta els llavis de vermell

al costat d'ella
un home gran
recolza una crossa
i paga el compte dels dos
en silenci

Digues:

“oh llamp
que sembles il·luminar el cel
només per a mi
i desapareixes deixant el món
una altra vegada sumit a les tenebres”



el temps va oxidant-ho tot
i en resta aquest paisatge rovellat
d’una tristor monocroma

els coloms
podrien amb els seus becs
si volguessin
desenterrar la veritat

tant de bo
arribessin al magma del planeta
i una llum encegadora
ens  salvés a tots

Digues:

"oh gebre
que cobreixes la terra
amb un sudari de lli"

un amic musulmà
em va explicar una vegada
que al principi
tot era blanc
i d’un sabor inimaginable
però
després que el caín matés l’abel
tot es va cobrir de pols

les coses tingueren color
i les fruites van esdevenir menys saboroses

el món és el record trist i insípid
d’un assassinat
un crim entre germans

Digues:

"oh atzur
oh atzur
oh atzur"

totes les tardes
s’asseia al costat de la porta
em demanava una infusió de menta
i deia

ara
a la meva edat
en tinc 71
busco l'amor
per això vinc a aquest bar 

deia

sempre he pagat
des de molt jove
eren uns altres temps 

deia

jo tenia un negoci
a la part alta
a la diagonal
i m'ho podia permetre 

deia

mai he necessitat lligar
ni he volgut
era molt més fàcil
arribaves a la sauna
i n'escollies un 

deia

m'agradaven els nois forts 
musculats 

deia 

et seré sincer
a mi amb franco m'anava millor 
jo el que volia 
era fer calés
i no em ficava en política 

deia

ara busco l'amor
com a molt ha de tenir 50
jo en tinc 71 
però estic de bon veure
i crec que em mereixo algú jove
no m'agraden els vells 
estan amargats 

deia

em va quedar una pensió molt petita
i no em puc permetre despeses 

deia 

busco alguna cosa seriosa
si pot ser que sigui jove
i fort
m'agraden musculats 

deia

quins cossos 

deia

mai m'he enamorat
no em calia
tenia diners

deia

vull trobar l'amor 
a la meva edat
per això vinc a aquest bar

deia

Digues:

“Oh atzar
Oh atzar
Oh atzar”

vaig aixecar la persiana
aquell exacte diumenge 

i em vaig posar a netejar
darrere la barra
sense cap pressentiment

va entrar ell
va asseure's
amb les mans agafades
com pregant

i em va dir
em pots ajudar?

digues

coneixes un lloc anomenat muntanya? 

aquí?

aquí a prop

no

i una noia que es diu paula?

no
ho sento

pots ajudar-me?

no t'entenc

estrenyia les mans 
amb força
però tranquil

coneixes la nadiuska o el tintín?

el tintín és un personatge de còmic 
no?

pots ajudar-me?
quina forma té?

el tintín?

té forma de dona o de gos?

no t'entenc

ajuda'm si us plau
necessito saber quina forma té 
és important

vaig assenyalar en direcció al carrer
i vaig dir-li 
ara recordo el lloc que busques
tres carrers cap enllà

es va aixecar sense dir res
com alleujat
i se’n va anar 
en direcció cap a enlloc

em vaig quedar allà dret
amb les mans a sobre de la barra 
veient com s'allunyava 

pensant
en quina forma havia de tenir
allò que buscava 

gos 
o
dona

Digues:

“Oh nit
que negues la llum als teus fills
per protegir els seus ulls
en una prova d’amor perfecta”

anit al treball
un vell
molt embriac
em va demanar una altra copa

jo li vaig dir que no podia
perquè estava massa borratxo

em va dir

em queden quatre dies
en aquest món de merda
i els vull passar borratxo

vaig agafar un got
el vaig omplir amb tres glaçons
vaig posar tot el whisky que vaig poder
i l'hi vaig acostar
 només vaig gosar dir-li

salut

Digues:

"oh solitud
que cobreixes el meu cos
amb una amable penombra"

la senyora mal vestida
i el vell amb la seva crossa
ja no hi són

van pagar
i se’n van anar

queden
els coloms voletejant

i jo
tan fràgil
tan petit

Digues:

“Oh, buit als cors
que t’omples de ressons
per  tornar sempre al silenci essencial”

un home d’una primesa ascètica
arribava sempre cap al capvespre

la seva veu sonava com una pala cavant a terra
i portava als ulls la por
d’estavellar-se al fons de la rasa

em deia:

dibuixo mapes de l'abisme
al llarg del meu cos
tan borrosos
tan imprecisos
que no em serveixen de res

de vegades s'obstinava a mentir-me
i em jurava que mai havia estat allà

d’altres vegades em deia:

no pots imaginar-te
el que és tocar el fons
aquest fred humit que et cala els ossos

la teva cara al fang i aquest gust de vòmit
mentre et retorces i penses
que per fi tot s’ha acabat

però despertes en qualsevol racó
i no vols recordar el que ha passat

era com si habités a llimbs exhausts

bevia fins a tenir forces
per acostar-se al precipici

i deixar-se caure
amb la dolçor d’un màrtir
un altre cop

Digues:

"oh silenci
que em prens a la teva empara
i em fas pressentir el teu ésser"

de vegades
el bar es fa estret i fosc
i s’estira com una cova
buscant el límit de la nit

recolzat a la paret
un xaval
gairebé un nen
porta unes esportives velles
unes ulleres velles de pasta
i un vestit de còctel antic

té la cara plena de grans
i les mans li tremolen estranyes

avui és una princesa
i riu picant l’ullet a qualsevol

els homes s'emborratxen
i teixeixen amb les seves mirades
una teranyina de desig
que ho va cobrint tot

Digues:

“oh ciutat
refugi i cadafal”


amb prou feines entra
un noi amb les cames molt primes
coixejant per una espècie de paràlisi
intentant dissimular la borratxera

empeny a algú d'un tamboret
i s’hi asseu

li intento dir en anglès
why you are never nice?

em gira la cara i balboteja
cosmopolitan please

Digues:

“oh alè
que els déus regalen i treuen als homes”

a la bullícia
m'explicava el negro
que feia algunes setmanes
es va trobar al xicot del seu company de pis
penjat al bany de casa seva

una baralla d'enamorats
gairebé a l'alba

vaig preguntar-li si ja era mort

em va dir que el van despenjar al moment
i se sentia amb prou feines un bleix entre els seus llavis
com una brisa entre les branques

una bava blanca sortia de la seva boca
i li va fer fàstic reanimar-lo

el van deixar morir

vaig anar fins al lavabo
em vaig tirar aigua freda a la cara
vaig restar aturat enfront del mirall

els meus ulls m'escopien
una vegada i una altra
les mateixes paraules

el van deixar morir
com si fos un gos

Digues:

“Oh nit
Oh nit
Oh nit”

la gent seguia bevent
com sempre
alguns reien borratxos
altres ja es tocaven

però aquella nit
jo no podia deixar de pensar
en un noi
penjat al bany del pis del negro
deixant passar una darrera brisa
entre els seus joves llavis

què et passa?
estàs blanc

no em passa res

exacte
no havia passat res
tot continuava com sempre

res

al carrer
els arbres es retorçaven
com un udol erm

les seves boques seques s'obrien al fred
d'aquell darrer mes de febrer

les seves arrels s'enfonsaven a les llambordes
d'aquella darrera ciutat
buscant alguna cosa on poder-se aferrar

Comentaris

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

un café

esquirlas

són els morts

Se sentó en el borde de la cama